Gaza: Tragedia a un amico, Amer, ex compagno di scuola e testimone di pace

21/gen/2009 19.00.06 Federico Demaria Contatta l'autore

Gentile direttore,

le scrivo per  richiamare la sua attenzione su un terribile episodio avvenuto circa cinque giorni fa nelle vicinanze di Khan Yunis (Gaza).

Intorno alle 13, dopo una mattinata di lavoro nella loro fattoria a Fukhari, Mohammad Shurrab e I suoi due figli, Kassab e Ibrahim, salgono sulla loro Land Rover rossa e si dirigono verso casa, a  Khan Yunis, nella parte meridionale della striscia di Gaza.

Improvvisamente, un gruppo di soldati israeliani apre il fuoco da una casa a circa 30 metri di distanza.

L’impatto è devastante. Mohammad riesce a ripararsi sotto il cruscotto. Vede Kassab, un ingegnere di 28 anni, che, colpito ripetutamente (secondo Al Haq, e’ stato colpito solo una volta) al petto, esce dall’auto in un preda al panico, barcolla per una decina di metri, cade a terra e muore. Ibrahim, che aveva tentato di fuggire a sua volta, viene colpito alla gamba e rimane nella macchina, insieme al padre.

Mohammad, dopo avere chiesto inutilmente aiuto ai soldati, telefona al servizio ambulanze (per fare i precisini, chiama vari giornalisti, la Croce Rossa Internazionale e diverse NGOs per avere assistenza medica) dal suo cellulare. Gli viene riferito che non è possibile dare a lui e ai suoi figli alcun tipo di assistenza medica visto che l’esercito israeliano non da il permesso a nessun servizio medico di raggiungerli. Disperato, Mohammad telefona ai suoi parenti, alla Croce Rossa Internazionale e a vari giornalisti chiedendo aiuto. Verso mezzanotte, il suo cellulare si scarica. Subito dopo, Ibrahim muore in seguito alla grave perdita di sangue.

Mohammad ha aspettato per più di 20 (se vogliamo essere precisi, per quasi 24) ore l’arrivo dei soccorsi. I corpi di Kassab e Ibrahim giacevano accanto a lui. (Khan Yunis, Venerdì 16 Gennaio 2008)

Questo episodio veniva riportato contemporaneamente dal Los Angeles Times e da AlJazeera International mentre Amer, il terzo figlio di Mohammad, cercava aiuto anche tra i suoi ex-compagni di scuola in Italia.

Un episodio che sottolinea la tragicità della quotidianità vissuta sotto le bombe e che, seppur sconcertante, si mescola inevitabilmente alle immagini di questa e di tutte le altre guerre. Per noi, i suoi compagni di scuola, però acquista un significato diverso, sovrapponendo al sangue il sorriso di un amico con cui abbiamo condiviso due anni della nostra vita.

Non si tratta di personalismo (sappiamo bene che ogni dolore ha una faccia, un nome) né di cinismo (sappiamo altrettanto bene che il racconto di una storia e dei suoi involontari protagonisti non basteranno a ricostruire la pace in Medio Oriente), ma vorremmo solo riflettere ad alta voce sulla inutilità e sull’egoismo della violenza che ha segnato per sempre la famiglia di Amer.

Estate 2001, Amer arriva in Italia a Duino, piccolo paese sulla costa triestina, per incominciare assieme a tutti noi (più di 200 tra ragazze e ragazzi provenienti da tutto il mondo) la sua avventura al Collegio del Mondo Unito dell’Adriatico. Qui abbiamo imparato insieme che, se giovani provenienti da nazioni, etnie e religioni diverse avessero avuto la possibilità di crescere assieme imparando l’uno dall’altro, forse i conflitti tra di loro e tra le loro nazioni avrebbero potuto essere evitati.

Come possiamo ora chiedere ad Amer di condividere ancora con noi questo sogno?

Le morti che hanno spezzato la famiglia di Amer sono per noi tutti un brusco risveglio, la personificazione del dolore di un conflitto non più filtrato dai media ma gridato attraverso un cellulare che cerca aiuto.

La ringrazio per l'attenzione che vorrà dedicare a questa lettera.

Firma

Lorenzo De Sabbata

Uwcad 2001-03

www.uwc.it

www.uwcad.it

La Repubblica [IT]

Los Angeles Times [EN]

Alert release on Amer's family

cid:image001.gif@01C93C3F.

4AC21790

AL-HAQ ALERT

FOR IMMEDIATE RELEASE

REF.: 6.2009E

17 January 2009

Impeding Medical Relief in the Gaza Strip: Israel's War Crimes against

the Injured

As a Palestinian organisation dedicated to the protection and promotion of human rights in the Occupied Palestinian Territory (OPT), Al-Haq is dismayed by the failure of Israeli occupying forces to allow medical assistance to thousands of stranded Palestinians who have been critically wounded in its attacks during "Operation Cast Lead" in the besieged Gaza Strip. The following is but one of hundreds of other ominous stories which describe the fate of wounded Palestinians. It highlights the callous disregard of the Israeli occupying forces for the lives of Palestinians in the Gaza Strip and Israel's apparent contempt for its obligations under international humanitarian law. Incidents in which medical aid is denied to persons protected under international humanitarian law, such as that which follows, present prima facie cases of war crimes for which individuals should be held criminally responsible.

Summary of Facts

On Friday, 16 January 2009, between 1:00 and 1:30 pm, Mohammed Shurrab, 64 years of age, and two of his sons, Kassab and Ibrahim, aged 28 and 18, respectively, were returning by jeep from their agricultural land in al-Fukhara, approximately 500 metres away from the Israeli fence on the eastern border of the Gaza Strip. At a distance of 50 metres from their home, their jeep came under machine gun fire from Israeli occupying forces in the area. Mohammad was shot in the left arm and Ibrahim was shot in the leg. The elder son, Kassab, sustained a fatal bullet wound to the chest, dying after getting out of the car, running ten metres and falling. Mohammad and Ibrahim, continuing to bleed from their wounds, remained in their jeep for two hours and then, fearing for their safety, decided to move to another location, returning to the jeep after half an hour.

Mohammad contacted the media, the International Committee of the Red Cross (ICRC) and a number of NGOs via mobile phone in order to acquire medical assistance. Other agencies such as Physicians for Human Rights-Israel were also aware of the dire circumstances of the three and attempted on several occasions to negotiate their transport to a hospital. Israeli occupying forces denied medical relief agencies clearance to reach them until sometime between 11:00 am and 12:00 pm on Saturday, 17 January 2009, almost 24 hours after Mohammad, Ibrahim and Kassab had been shot. Earlier that morning, Ibrahim had succumbed to his wound and died. Thus, Mohammad and the bodies of his two sons were transported by an ambulance to the Gaza European Hospital, located only 1.5 kilometres away from where they had come under attack.

The three were shot during a so-called "lull" in Israeli ground operations. A daily three-hour lull was agreed to by Israeli forces on Wednesday, 7 January 2009 and is meant to allow humanitarian relief to enter and be distributed in the Gaza Strip.

Legal Analysis

Under customary international humanitarian law, the wounded are protected persons and must receive, to the fullest extent practicable and with the least possible delay, the medical care and attention required by their conditions. Moreover, no distinction can be made among the wounded except on medical grounds.
While the ICRC must seek permission from Israeli occupying forces in order to enter zones to care for and collect injured persons, such permission must not be denied arbitrarily. The problems reported by the ICRC in accessing Mohammad and Ibrahim along with other reports by the ICRC and other recognised medical relief agencies, in this and other cases, indicate a policy of arbitrarily denying medical care to protected persons.

The denial of medical treatment to protected persons is a war crime that may amount to the grave breach of the Fourth Geneva Convention of wilfully causing great suffering or serious injury to body or health. The disregard by Israeli occupying forces for the lives of Palestinians in instances where it denies medical access to them and death results may also amount to the grave breach of wilful killing. Grave breaches, as listed under Article 147 of the Fourth Geneva Convention, are the most serious infringements of the laws and customs of war.

The jurisprudence of the International Criminal Tribunal for the Former Yugoslavia (ICTY) has confirmed that both the crime of wilfully causing great suffering or serious injury to body or health and the crime of wilful killing can be crimes of omission. In the case above, deaths were the foreseeable outcome of an omission – the non-provision of safe passage to medical personnel.

In interpreting the intent required to meet the threshold of "wilful," the Trial Chamber in the ICTY's Delalic case, held that "the necessary intent (…) is present where there is demonstrated an intention on the part of the accused to kill, or inflict serious injury in reckless disregard of human life." The intention to kill or cause great suffering or serious injury can, in the present case, be inferred from the fact that multiple agencies had informed Israeli occupying forces of the gravity of the injuries of the three and yet safe passage of medical transports was not granted.

Although not the case in this specific example, in addition to denial of access to the wounded, medical relief agencies are also widely reporting being fired upon by Israeli occupying forces, often in circumstances where time is of the essence due to the critical condition of the wounded. Under customary international humanitarian law, attacks on medical personnel, medical units and medical transports exclusively assigned to carry out medical functions are also prohibited.

In light of the clear emergence of a policy of impeding medical care to protected persons in the Gaza Strip, Al-Haq urges the following:

* The European Union (EU), as a major donor of humanitarian assistance to the Palestinian people, in addition to the individual member States of the EU, to pressure Israel for safe and unimpeded humanitarian access to all injured persons in the Gaza Strip; and
* The High Contracting Parties to the Fourth Geneva Convention to take measures to ensure respect for the Fourth Geneva Convention under Article 1, and to hold perpetrators of grave breaches responsible under Article 146.

- Ends -

Al-Haq, PO Box 1413 - Ramallah, West Bank
Tel: +972 2 295 4646/9 Fax: +972 2 295 4903
media@alhaq.org - http://www.alhaq.org

Scopri le nuove funzionalità di Windows Live. Messenger va oltre - Windows Live: non limitarti alle parole. Condividili in rete!