ESSE QUAM VIDERI cinque artisti emergenti sulla scena britannica da Fabio Tiboni arte contemporanea, Bologna, dal 31 maggio al 31 luglio 2008

14/mag/2008 16.10.00 BONAZETA WORD PRESS Contatta l'autore

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ESSE QUAM VIDERI cinque artisti emergenti sulla scena britannica da Fabio Tiboni
arte contemporanea, Bologna, dal 31 maggio al 31luglio 2008

 

(Segnalatoda F.Bonazzi) Esse QuamVideri è una mostra che riunisce il lavoro di cinqueartisti emergenti sulla scena britannica e che condividono lo stesso climaculturale, strettamente legato alla città di Glasgow. Il titolo della mostra èun famoso motto di Cicerone tratto dal De Amicitia, e reso ancor più celebre da Niccolò Machiavelli che, parecchi secoli più tardi, lo hariutilizzato invertendone il significato.
“Essere piuttosto che apparire” suona dunque come una proposizioneetica che accomuna le intenzioni di tutti e cinque gli artisti, la cui praticaè intimamente legata alla necessità di sperimentare una sincera aderenza agliaspetti più concreti e fisici della scultura. Nel lavoro di ognuno degliartisti in mostra vi è infatti un’insistitaattenzione ai metodi (più che al risultato finale), e a un processo chepresuppone una forma di abbandono alle necessità materiali dell'opera.  
Così se Laura Aldridgepresenta una serie di lavori scomposti in elementi modulari con l'intento diintrodurre lo spettatore in una dimensione che gli permetta di sperimentarnenuove forme di accessibilità della scultura, Sara Barkerrealizza strutture fragili e frammentarie, che si manifestano attraverso unprocesso che chiama in causa un sistema di riferimenti diversificato e spessoimperniato sulla letteratura. In bilico tra narrazione e “struttura”, le sue sculture sono forme alle quali èinestricabilmente legata un'idea di transitorietà, debolezza e ambiguità.Combinando materiali di scarto come carta, plastica e legno truciolato lavoratocon pigmenti, Tim Facey sperimentaun linguaggio visivo che si muove attorno aun’idea di distruzione, riciclo e ricostruzione, sulla base di unarilettura della tradizione surrealista e di un immaginario fantascientificolegato ai romanzi di Ballard, Wellse Philip Dick.
Infine se Lynn Hynd incentrasulle potenzialità strutturali della linea gran partedel suo lavoro (collages monocromi e stampati, ma anche piccoli dipinti esculture) esplorando la tensione tra superficie e profondità, bi etridimensionalità, Conal McStravick utilizzail disegno come fosse un'attività sculturea,mettendone in risalto gli aspetti più fisici a scapito di quelli piùstrettamente decorativi.  
Successivamente all'inaugurazione della mostra, che sisvilupperà nei due spazi della galleria Fabio Tiboni,verrà pubblicato un catalogo con testo critico di DarrenRhymes.

Fabio Tiboni is pleased to bring together the work of five Glasgow-based artists: Laura Aldridge, Sara Barker, Tim Facey, LynnHynd and Conal McStravick, whose strong over-lapping visual concerns might be consideredrelative to their closeworking proximity in the samecity. The exhibitions’s title, Esse quam videri is a motto taken from Cicero’s work On Friendshipand is translated: To be ratherthan to seem; when inverted byMachiavelli: To seem rather thanto be.As an ethical proposition,it forms the basis of relating the practices of the five artists, wherethe visual and verbal conundrumarticulates the gulf between the definite andconcrete, and the insincere or mock.
In each artist’sindividual practice there is a keenemphasis on sculptural methods and the material demandsof the finished work and explicit process withinthis. Emphasis lies with a reverberatingrelationship between two and three-dimensional form, and also the subsequent staging’ of the work as a counterpoint between the whole and fragmentary.
Laura Aldridge presentssculptural props in modularelements to build a scene that forcefully engages the viewer with direct and brash physicality. Her interest is in the possibility of undermining and revealing the implicit rhetoric within the presentation of art works, in order to explore their accessibility within a sculptural framework.
Sara Barker makesfragmentary structures, in parts, evolved through aself-investigative process to exposethe unprocessed tools of making, and exists with other worksto punctuate a greater form, pattern or visual grammar. Often hinged around literature,both narrative and structural,namely the literature ofDoris Lessing, this subtext orders the work with a framework, in which the weakness, duplicity and near breakdown of the physical material and that of character can be tested within a greater societal context.
In recent work, TimFacey explores a visual language that movesbetween topographic andfigurative perspectives, referringto the histories markedin the physical work createdthrough a recycling and reformingprocess. Re-examining the surrealist imageryof personal destruction and itsenvironmental consequences portrayed in the works of fictionby JG Ballard, H.G. Wellsand Philip K. Dick he combines twoand three-dimensional sculpturaland relief works in paper, plastic, chipboard worked with pigment,recalling an interest in industrial production methods, Modernist utopian painting and the auto-destructiveprinciples of Gustav Metzger.
Lynn Hynd characteristically fashions monochromatic collages of printed,painted and sculpted elements that concentrate on the structural involvement of line. Hynd defines this asone in which the dialogue between sculpture and painting, flatness and depth, and two and three dimensions, exploring the tensions between the painted surface and the inherent object-ness of these works, without their becoming exclusively identifiable as objects. Challengingthe boundaries of a form, Hynd seeks to produce works suggestive in nature, opening the works up to possibly being seen as a traceof a work rather than awork in itself.
Conal McStravick, locates his practice withindrawing as a sculptural activity, indicating a reaction to the role of drawing in relation to thebuilt environment as a primary toolfor defining physical function or decoration. Purposes that within his body of work are reconfiguredthrough a vocabulary of anthropomorphismand pseudo- religious imagery to channel the conventions of artistic representation, in particular theclassicality of high modernismand the simplified forms ofpost-modern architecture, whose ‘normalisation’prescribe the moral hypocrisy and predicate the continuingrehabilitation of dualistic,didactic codes that subsequently adhere to these forms. Framing this are visual references to theorthodoxy of campness andthe banal conformities of homosexuality as a historiographic concept.
 
Laura Aldridge(Frimley, UK, 1978) vive e lavora a Glasgow.Principali mostre personali e collettive: runrun, CollinsGallery (a cura di  Alex Froste Sorcha Dallas) 2008; The workshop has survivedbecause we love each other, Glasgow Sculpture Studios, 2007.
 
Sara Barker(Manchester, UK, 1980) vive e lavora a Glasgow. Principalimostre personali e collettive: Doggerfisher, Edinburgh, 2008; Mary MaryGallery, Glasgow, 2007; New Works Scotland, Collective gallery, 2006; Studio Voltaire, London, 2007 (a cura di Polly Staple, Christabel Stuart e Stuart Comer).
 
Tim Facey (Consett, UK, 1981) vive e lavora a Glasgow. Dal 2007 èmembro del comitato direttivo della TransmissionGallery di Glasgow. Tra le sue mostre recenti: Re-Escape, Hamburg 2006; line will take us hours maybe,The Fridge Gallery, Glasgow, 2007.
 
Lynn Hynd (UK, 1978)vive e lavora a Glasgow. Principali mostre personali ecollettive: Glasgow School of Art, 2007; AnEdge becomes Lip, The Project Room, Glasgow, 2006.

 

Conal McStravick (Lurgan, N. Irland, 1979) vive e lavora a Glasgow. Principali mostrepersonali e collettive: Gothenberg Biennial (with Transmission Gallery), 2007; LowsaltGallery, Glasgow, 2007.
 
 
Esse QuamVideri

 


opere di Laura Aldridge, Sara Barker, Tim Facey,Lynn Hynd, Conal McStravick
testo in catalogo di Darren Rhymes

Dal 31 maggio al 31 luglio 2008

Inaugurazione sabato 31 maggio ore 19.00




 

Esse quam videri| Laura Aldridge, Sara Barker,Tim Facey, Lynn Hynd, ConalMcStravick

 

31maggio - 31 luglio 2008 | inaugurazione sabato 31 maggio ore 19

 

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